Kurs C
menu C#
Okienka dialogowe |
Każdy program musi posiadać okna dialogowe, które będą informować użytkownika o postępach pracy, albo pytać o zapis lub otworzenie plików. Do tego celu można wykorzystać klasę MessageBox, która wyświetla takie okienka za pomocą statycznej metody Show(). Używając tą metodę z odpowiednim parametrem można dostosować okno do naszych celów. Oczywiście najlepiej wyjaśnić to na przykładzie: Chcemy napisać program który po naciśnięciu przycisku "zapytaj" zada nam pytanie i w zależność od tego co wybierzemy wyświetli w komponencie textBox różne odpowiedzi. Wystarczy wrzucić na naszą formę button i textBox, a następnie stworzyć procedurkę odpowiedzialną za wciśniecie przycisku wpisując tam coś takiego: Po wpisaniu tego kodu powinniśmy dostać taki rezultat: A teraz objaśnienie: Zaczynamy od początku. Ta linijka kodu deklaruje zmienną o typie System::Windows::Forms::DialogResult, którą nazywamy "odp". Przypisujemy jej okno dialogowe z odpowiednim pytaniem oraz deklarujemy, aby pokazała się ikona znaku zapytania MessageBoxIcon::Question. Można tu użyć także MessageBoxIcon::Information oraz MessageBoxIcon::Excalamation w zależności od potrzeb. W tej linijce zadeklarowaliśmy 3 przyciski wpisując metodę MessageBoxButtons::YesNoCancel można także użyć: MessageBoxButtons::OK, AbortRetryIgnore, OKCancel, YesNo. W zależności od potrzeb. Dalej jest case, czyli taki if dla wielu możliwości, który w zależności od naciśniętego przycisku wypisuje jakiś teks i przenosi do następnej linii.
|