Kurs C
menu C#
Tablice i procedury |
Tablice w Visual C++ można tworzyć na dwa sposoby pierwszy z nich to: array <System::Int32>^ tablica1 = {0,0,0,0,0}; A drugi z nich to: Array^ tablica2 = Array::CreateInstance(System::Int32::typeid,5); W obu przypadkach stworzyliśmy tablicę 5 elementową. Różnica polega tylko na sposobie wywołania metod dla tych tablic. Najłatwiej pokazać to na przykładzie. Załóżmy, że chcemy wpisać do obu tablic liczby od 0 do 4 i je wyświetli po naciśnięciu przycisku generuj. Wystarczy wrzucić na Nasza formę przycisku Button i teksBox oraz wpisać coś takiego dla przycisku Button: Łatwo zauważyć, że tablica1 jest uzupełniana troszkę inaczej niż tablica2. Zasada uzupełniania jest prosta. tablice tworzone za pomocą Array::CreatInstance() traktujemy jak komponenty i do ich metod dostajemy się przez operator "->", a tablice utworzone poprzez array traktujemy jako zmienne dynamiczne i możemy odwoływać się do jego metod za pomocą operatora kropki ".". Linijka textBox1->AppendText("Tablica orginał"+System::Environment::NewLine); wstawia nam napis "Tablica orginał" oraz przenosi linijkę niżej. Widzimy, że w tym kodzie występuje procedura wyswietl(tablica1,tablica2);, której nie ma nigdzie zdefiniowanej, aby ją zdefiniować należy wpisać coś takiego przed wywołaniem przycisku: Łatwo zauważyć, że zmiana wartości tablicy na string odbywa się inaczej dla różnych deklaracji, tak jak to opisałem powyżej, albo przy użyciu "->" albo ".". Gotowy program powinien wyglądać tak: |